Luister hier naar een fragment uit het project met de muziek van Cees

Muziek van Cees Brandsma

Na het overlijden van Cees was het Dianne al snel duidelijk dat zij zich ging inzetten om het werk van Cees af te ronden en om het tot een mooi resultaat te brengen. Uit contacten met een studio kreeg ze de bevestiging dat de muziek van Cees de moeite waard was om ‘iets mee te doen’. De stichting wil een CD maken met door Cees geselecteerde nummers die hij geschikt vond om opgenomen te worden in een studio.

de muziek van Cees Brandma
Cees’ eerste gitaar

Cees Brandsma krijgt zijn eerste gitaar op zijn twaalfde jaar, waarmee de gitarist in hem geboren werd. Hij volgt lessen klassiek gitaar bij zijn muziekleraar Dhr. Bakker. De wekelijkse bijeenkomsten bij VIMAGITA waren voor Cees aanleiding om samen met zijn muziekvriend Gellius Bos mee te doen met talentenjachten. Meerdere prijzen werden gewonnen. Op 15-jarige leeftijd werd hij lid van de band OPUS 5 in Heerenveen. Begin jaren ‘70 werd op Urk de band King Bee (de orca’s) opgericht, met als bandleden Peter van Leeuwen, Harry Vegterlo, Cees Brandsma, Jacob Bos, Jan Mazereeuw, Pieter Leeuwestein en later met Juul Brands en Henk Bulder.

Stichting52Terschelling Cees Brandsma Stichting52Terschelling Cees Brandsma

Bij platenmaatschappij MCA werd hun eerste single uitgebracht. Er volgden vele hits, o.m. ‘Aan de kade’, ‘Tell me’ en ‘Suzy’. De band had veel succes en zelfs een eigen fanclub (De Skalm).

Easy Livin’
Rail-away

Na deelname aan de band EASY-LIVIN’ uit Kuinre richtten diverse muzikanten uit polder de band RAIL-AWAY op, bestaande uit Gijs de Wit, Cees Brandsma, Johan Vreugdenhil, Joop van der Linden en Henk Brandsma. Cees heeft daarna ook gespeeld in Still-Young, Ouint, Naked Rain en Wide field.

Roadblock

Roadblock

Na veertig jaar hebben de (ex-)leden van de diverse popbands uit Noordoostpolder in 2008 hun muzikale kwaliteiten weer gebundeld in de nieuwe blues-rock formatie ROADBLOCK. Bandleden waren Hans Baltus, Henk Bulder, Jacco Schilder, Mike Friedman en Cees Brandsma. De band speelde op het Oordfestival en in de oranjenacht voor The Bottom. Het voelde als ‘back home again’!

Naast zijn lidmaatschap van vele bands heeft Cees zich ook beziggehouden met het schrijven en componeren van vele nummers, zowel in de stijl van de blues-rock als Nederlandstalig.